onsdag 31 oktober 2012

Frolle dressyr

Har hunnit med att träna Frolle två gånger sedan jag uppdaterade er sist! 

Igår var jag in till ridskolan och tränade som vanligt på lektion. Frolle försökte komma undan hela tiden, så fick verkligen jobba arslet av mig! I skritten jobbade vi med slutor innanför spåret, inget märkvärdigt. Vi skulle bara hitta en bra böjning där det kändes rätt. Bjudningen skulle vara där och man skulle känna att hästen var mjuk. I travarbetet skulle vi rida ganska mycket framåt (i alla fall jag) och vid utsatta koner samla och rida så korta, men taktmässiga och mjuka, som vi kunde. Där fick jag lite problem eftersom Frolle försökte smita från uppgiften genom att höja och krulla ihop nacken, så jag var supernoga med att ha honom i en låg form hela tiden. Då kom han igenom ryggen och kunde samla sig bättre, men ibland försökte han ju dra till med något ändå fast då var jag där, steget före. Vi fortsatte med ungefär samma övning i galoppen, fast då skulle vi först trava på en 8-10 metersvolt och fatta galopp i volten. Sedan skulle vi göra samma sak med uppsamlingen vid konerna. Här var Frolle överallt och ingenstans, haha! Om det inte var bogen som gled ut vek han rumpan, tappade takten eller drog upp huvudet. Om jag ska vara ärlig blev jag lite förbannad och gick in på en 20-metervolt och jobbade, jobbade, jobbade. Av det blev han väldigt loss och galoppen blev kanonfin. Stackaren blev alldeles genomsvettig! 
Jag är ändå ganska nöjd med detta pass, framför allt med mig själv som behöll lugnet även om jag brusade upp lite inombords och jobbade loss honom istället för att ge upp - som många andra kanske skulle ha gjort i min situation. Det kan inte alltid gå bra! 



Idag red jag ett pass hemma på banan. Jag fortsatte på det vi gjorde igår - samla upp några steg och sen fram igen. Jag gjorde detta på en 20-metersvolt i alla gångarter, samt la in en hel del öppnor och slutor längs med långsidorna. Han var jättefin idag, så det extraarbetet jag gjorde igår lönade sig! Han gick nästan i passage när jag samlade upp honom, det gick otroligt bra. Så härligt! Han hade även en riktigt bra galopp idag. 
Även idag är jag mycket nöjd, framför allt med honom. Det är så himla roligt att vi börjar hitta bättre gångarter nu också. Träning ger färdighet! 


Glöm inte bort att om någon/några dagar kommer jag byta blogg. Headern har precis blivit klar, nu är det designen kvar och lite småfix. Sedan släpper jag den!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar