torsdag 16 augusti 2012

Dagens träning för Lena

Behöver inte säga mer än att vi utvecklas för varje ridpass känns det dom, men ni vill nog ha en något mer detaljerad beskrivning.
Värmde upp självständigt i alla gångarter, när Lena kom satte vi igång direkt med programmet. Idag red vi LA:P1. I uppvärmningen var han kanonfin. Gjorde en hel del tempoväxlingar, mycket halter och övergångar. Flyttade för skänkeln för att lösgöra honom och red mycket serpentinbågar för att känna på böjningen. Allt flöt på!
I programmet kändes det också väldigt bra, känns stor skillnad på skolorna om man jämför med de första gångerna vi red det här programmet. Han är otroligt stadig och jämn, men för att få högre poäng ska jag kräva mer. Gjorde om skolorna, upprustning på medellinjen med åttanetersvolter och enkla bytena.
I skolorna skulle jag alltså kräva mer, söka efter en bättre trav och få honom att jobba mer med inner bak. Jag fick rida mycket med sätet och peta på honom med spöet. Det blev stor skillnad, och i det behöll vi stadigheten och jämnheten så det fick jag beröm för.
I uppridningen kom jag på vänster sida om medellinjen hela tiden, till slut när jag "överdrev" och skar av närmare C blev det riktigt bra. Då blev även volterna bra!
I enkla bytena dyker han ner med nosen och lyfter upp mig. Man vill se en tydlig övergång från galopp till skritt samtidigt som hästen behåller formen och jag inte faller framåt. Extremt viktiga detaljer! Till slut fick vi även till dom, då avslutade vi.
Lena berömde mig för min sits och hur jag red, otroligt roligt att höra!

Sedan skrittade jag av i cirka 40 minuter på sandvägarna i skogen,'mysigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar