söndag 23 september 2012

Helgen i Lillerud

Åh vilken bra helg jag haft, och vilken otroligt underbar häst jag har!

Som sagt så har vi varit med om ett och annat under helgen, så ni gör det bra om ni orkar ta er igenom hela texten!

Vi åkte ner i fredags, det tog cirka 7-8 timmar. Då hade vi haft någon paus och suttit i bilkö i 40 minuter. När vi kom fram till stallet, som låg i Trossnäs, gick jag ut och gick med Frolle i en halvtimma ungefär. Sedan fick han gå in i sin box en stund innan jag hoppade upp och skrittade ut en sväng barbacka för att känna så han var fräsch. Travade lite granna också och det kändes jättebra! Han var känslig för skänkeln och väldigt vaken. Därefter stallade vi in honom för natten, innan vi åkte till Vålberg för att äta mat. Först åkte vi runt och såg oss omkring. Sedan stannade vi till och åt pizza, och skrattade åt värmländningarna som försökte prata dalmål hahaha! När vi skulle mot Lillerudsgymnasiet där vi bodde hittade vi nästan inte därifrån, haha. Vi virrade runt i Vålberg i säkert en halvtimme... Sedan var det inte helt lätt att hitta till huset där vi skulle bo heller, så det tog sin lilla tid också. Huset var i alla fall ganska stort, vi delade med resten av laget. Det var skitläbbigt att vara där, i rummet där jag och mamma sov lät det som att det var en studs boll som studsade och det värsta var att det inte lät lika ens, uscha! Det var flera av oss som märkt konstiga saker där inne. Tur att vi från Hudik är tuffa!


Fick sovmorgon på lördagen, vi gick upp halv nio och åkte till stallet halv tio. Jag gick ut och gick med Frolle en stund, men det regnade så det blev inte så länge. Sedan fick han gå in i boxen och äta lite lunch innan vi tog ut honom på gången och knoppade och borstade. Medan vi gjorde det ringde Nettan, en mamma till två av laget, och berättar att hästbilen gått sönder. Den gick plötsligt inte att styra och allt blinkade rött och sedan slog den av och vägrade starta. Då blev det lite kaos! Vi hade ju våran transport och sedan hade vi en hästbil till i laget. Så dom åkte fram och tillbaka med hästbilen under hela dagen, ringde en massa samtal till bilmekaniker och verkstader i närheten. Det gick ju inte att köra hem med bilen, så bergaren fick komma och ta med sig hästbilen (det skötte jag, mamma, Amanda och Miranda vid tio på kvällen). Nettan åkte hem med den andra hästbilen med dom andra, vi stannade kvar med tre hästar (Frolle, Princen och Midnight) och Amanda och Miranda. Nettan åkte tillbaka upp till Lillerud i natt/idag och hämtade hästarna och tjejerna. Sa jag att det är 50 mil till Lillerud? 


Som ni förstår blev det väldigt struligt, men på hästfronten gick det ändå jättebra! 

I första klassen (lagtävlan för ponnyallsvenskan 2003) var Frolle jättefin, vilket ju också visade sig i resultatet. Vi fick 68(!!)% och kom på en 2:a plats med fem poäng från vinnaren. Vi hade inga stora missar, utan ritten var väldigt jämn och det flöt på jättebra! Jag är extremt nöjd! Hann inte vara med på prisutdelningen då jag skulle vara inne på collectingring inför nästa klass då, men det gör ingenting. 

I nästa klass, LA:P1 som även var lagklassen, gick det också jättebra! Frolle hade inte hunnit vila sig så mycket, i kanske 15-20 minuter bara.. Så han var lite trött i kroppen och i huvudet, men han levererade ändå! Red inte fram så länge, ungefär 20 minuter. Han var skitfin, känslig för skänkeln och otroligt mjuk! Här fick vi 63,333% och  hamnade på delad 6:e placering! Laget kom på en tredjeplats, vilket jag tycker är riktigt bra gjort av oss. En av oss blev tyvärr utesluten så vi hade bara 3 resultat, utan att räkna bort något. Reserven får man ju heller inte plocka in när hon ändå startat. Jättetråkigt det som hände, och domarna gjorde helt fel i situationen också. Men det glömmer vi nu, vi kom ju trots det faktiskt på en tredjeplats av 7 lag. Vi tar igen det på hemmaplan, då jävlar! 



Nu är jag äntligen hemma och Frolle står ute i hagen med sin bästis och mumsar gräs! Han blev jätteglad av att komma hem kan jag lova. Nu börjar uppladdningen för nästa helg, då är det DM och Elit omgång 2 hemma i Hudik. TAGGA! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar