tisdag 21 augusti 2012

Framridning

Hur viktig är egentligen framridningen, vad ska man tänka på och hur länge ska den vara?

För mig och är framridningen A och O på en tävling. För att hästen ska prestera optimalt ska den vara rätt framriden, rätt förberedd. När man talar om framridning kan man tala om den sista timmen innan starten eller om en hel vecka innan. Hästen ska allt som allt vara förberedd på uppgiften man tillsammans ska utföra. Framridningen för mig är cirka 30-40 minuter lång, som ett normalt ridpass. Förberedningen (som jag vill kalla det) sker dock långt i förväg - dagar, veckor, månader. Men nu tänkte jag inte snacka om förberedningen, utan om framridningen - det allra sista innan start.

Som sagt är framridningen för mig otroligt viktig. Men det viktigaste är att utnyttja den på rätt sätt. Det är absolut ingen idé att börja försöka lära hästen någonting på framridningen, det kan göra mer skada än nytta inför starten. Det spelar ingen roll om det är L:C eller på Grand Prix nivå - man ska inte börja lära hästen att rygga, göra halt eller gå i passage på en framridning. Det ska man ha gjort klart för sig hemma! Framridningen är till för att värma upp, lösgöra, få igång och checka. Alla gör på sitt vis, det är individuellt hur en häst ska ridas inför tävling. Man får prova sig fram hur man ska rida sin häst för att just den ska bli så mjuk och framriden för att sedan gå in på banan och prestera.
Jag har haft Frolle i ett år och fyra månader nu, och har hittat vårat sätt NU (det var det jag menade med att jag hittat flera nya knappar nu, under dom senaste veckorna och helgen). Jag har provat massor av olika sätt och hittat vårat nu, efter över ett år. I ett år har jag ridit fram i cirka en timma, med på tok för många skrittpauser som jag annars ALDRIG har. Jag kör hellre på en kort intensivt pass istället för ett lång med en massa skrittpauser, och det passar mig och Frolle perfekt. Jag kom på, för inte alls så länge sen utan kanske för en månad sen, att jag ska prova att inte rida fram så länge. Det fungerar jättebra! Jag rider nu fram i cirka 30-40 minuter. Det är ungefär så länge jag rider varje dag och det är på den tiden jag hinner det jag ska utan en massa onödiga skrittpauser. Vilka övningar jag ska göra för att få honom lösgjord och igång har jag också hittat på senare tid. Övergångar och tempoväxlingar (ungefär i vart tredje-sjunde steg), serpentinbågar (stora och små) och skänkelvikningar är numera våran bas. Det lösgör och triggar, får igång bakkärran och huvudet. Sedan när jag känner att han är tillräckligt mjuk och så fortsätter jag med programdelar - som vi tränat upp hemma.

Jag hoppas nu att ni fått en bild av hur viktig jag ser framridningen, som jag även hoppas att flera gör!


Bild från helgen, LA:1. Här presterade han som BÄST efter en GRYM framridning! Kan dock bli ännu bättre med träning på vissa grejer hemma, som jag valde att INTE träna på där. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar