tisdag 18 september 2012

Träningen igår..

Träningen igår fick JÄTTEBRA! Lena E är i Nice så vi hade Lena W igår. Jag tränade för henne förut, i början på tiden med Boyve. Det var roligt att höra hennes ord och synpunkter, tips och råd. Jag lärde mig mycket!

Det var såklart lite andra övningar mot vad den andra Lena brukar ha, men det tycker jag bara är lärorikt. I skritten började vi med att rida öppnor och slutor på långsidorna. Vi jobbade med att få mjuka övergångar och ha en bra takt och bjudning. Frolle blev lite på i början men i slutet blev det bra. Sedan gjorde vi samma sak i trav, fast då hade vi en bits rakriktningen emellan och på kortsidorna lade vi in volter. Jag försökte vara så noga som bara den med ingångarna, eftersom det är vår svaga punkt. Jobbade även med takten då det blev lätt att jag "travade" iväg med sitsen, så Lena var på mig med att ta det lugnt och vänta istället. Det märktes stor skillnad, märkligt att man inte tänker på sånna saker själv!
Sedan red vi öppna på spåret och flyttade in från spåret i en sluta vid en bom. I skutan fattade vi galopp och fortsatte in på en halvvolt som var utmärkt med koner. När vi kom ut vid nästa bom som låg på den andra långsidan skulle vi tänka förvänd sluta i galoppen och flytta ut till spåret. Alltså ställa utåt mot väggen och flytta utåt. Detta gjorde vi för att aktivera bak. Det funkade jättebra på Frolle, han tyckte dock det var jobbigt. Han blev lite stretig och tappade bakbenen ibland, men det är ju för att inte riktigt har dom musklerna ännu. Den här övning ska jag verkligen ta med mig och jobba med! Han fick mycket mycket bättre galopp och satte sig verkligen av övningen.

Är alltså supernöjd med Frolle som han var igår, det kändes super!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar