måndag 22 oktober 2012

2012-10-22

Tjenare! Hoppas ni är på bra måndagshumör allisammans!
Jag är dessvärre hemma idag också. Det kanske inte är så smart att vara i skolan när man knappt kan prata, eller hur? Eller jag kan prata, men det är jobbigt för man hör knappt. Dessutom har jag lock för öronen så jag hör inte så mycket heller. Bra blandning, eller? Haha... Livet som Pernilla Hägglund är tufft nu ;)

Idag ska jag plugga den mesta tiden. Det är ett stooort kapittel matte som vi har hållt på med och som vi har prov i nu på torsdag. Jag är faktiskt ganska nervös. Jag kommer klanta mig HELT, jag lovar.. Därför ska jag se till att plugga plugga plugga nu. Har cirkus 5 sidor till att jobba med. Men innan jag börjar med det tänkte jag berätta om hur det gick för mig och Frolle att hoppa igår.

Jag värmde upp på stora mittvolten, jobbade med att flytta åt olika håll och med övergångar. Var extra uppmärksam på bogen så den inte gled åt sidorna. Frolle har en väldigt lång kropp så det kan vara väldigt svårt att få med alla delar och sen hålla delarna på plats. Men igår lyckades jag ganska bra, trots hoppsadel (hoppsadlar är inte en favorit). När han började kännas mjuk i sidorna och framme för skänkeln började jag jobba med linjen. Övningen började med 5 stycken travbommar, ganska långa avstånd, innan ett kryss. Ett galoppsprång till en ganska bred oxer och sedan två språng till ett räcke. Jag byggde upp linjen i mitten på ridbanan för att kunna jobba med både höger och vänster galopp. Ju högre oxern blev desto jobbigare blev övningen för hästen, eftersom att den då måste ta i ännu mer i bakbensmusklerna för att komma över hindret på ett galoppsprång innan. Det blir lättare för hästen ju fler galoppsprång den får ta före, eftersom man då kan ha mer fart. Igår höjde vi oxern t.o.m 110-120cm (tror jag, genom ögonmått). Räcket låg på ungefär 80cm när vi avslutade. Frolle kändes kanon. Han blev bra mör i kroppen och väldigt svettig! Han har nog träningsvärk idag stackarn, därför blir det bara ett lugnt lösgörande pass i skogen idag.
Den här övningen är ett jättebra tips för dig som vill ha lite mer påskjut och styrka i bakbenen på din häst samt vill bättra på smidigheten, och är faktiskt tagen från boken "hoppövningar för dressyrekipage". Den är alltså väldigt nyttig för oss dressyrintresserade. Lite variation för både häst och ryttare som även stärker musklerna för prestationerna inom dressyren. Hur bra är inte det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar