onsdag 29 augusti 2012

Träningen för Fredrik Böhling

Jag har aldrig varit så nervös innan en träning förr, inte ens för en tävling! Jag var jättenervös för att Frolle skulle vara halt eller att jag skulle tabba mig. När jag red för honom sist, första gången någonsin, fick jag åka hem efter fem minuter. Boyve var halt, sedan dess har jag haft lite "fobi" för att rida för gästtränare. Men han hade i alla fall rätt, kotledsinflammation vilket ledde till att vi valde att ta bort honom.

Tillbaka till ämnet! Jag värmde upp själv medan den andra tjejen red, skrittade länge. Sedan plockade jag upp honom och gjorde lite olika övningar i skritt och trav. För Fredrik sen red jag först på volten, jobbade med övergångar i skritt och trav. Efter det fick jag ut på fyrkantsspåret och jobbade med bogen in varierat med små volter som jag lade lite överallt. Gjorde det tre långsidor, sedan red jag skänkrlvikning på två diagonaler. För vänster skänkel blir det lätt att bogen glider ut och rumpan faller bort, det kände jag själv och det är något vi jobbar på hela tiden. Övergångar i trav och galopp jobbade vi med härnäst. Fredrik sa åt mig att vara hårdare mot Frolle, att han ska reagera på första trycket av skänkeln och inte det tredje. När jag fick till det kändes det mycket större skillnad på bjudningen i galoppen sedan. La även in tempoväxlingar, mellan mellangalopp och arbetsgalopp. Sedan jobbade vi även med bogen in i galopp, och sedan halvt igenom och förvänd galopp. Frolle hade balans genom hela förvända galoppen, men tappade orken i slutet och saktade av någon gång. Sedan travade vi hav på volten, lång och låg. Där sa Fredrik åt mig att sträcka mer på mig då skänklarna faller bakåt, inte bra! Genom hela passet var han på mig med min vänsterhand som hela tiden vill tippa omkull - en omkulltippad hand är en hård hand, en korrekt poseras hand är en mjuk hand.

Jag är otroligt nöjd med passet, Frolle var jätteduktig! Och nu förstår jag inte alls varför jag var nervös, haha. Fredrik var snäll och väldigt väldigt duktig på sin sak! Han såg ALLT, verkligen ALLT! Hoppas han kommer fler gånger till klubben, det skulle vara jättekul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar