torsdag 27 september 2012

2012-09-27

Har typ ångest för att jag inte har uppdaterat er något, dumma mig... Men jag har haft väldigt mycket, fast ändå lite, att göra. Jag har gjort ganska mycket skolarbete, ett reflektionsarbete i jordbruk, instuderingsfrågor i anatomi och lite mer av varje. I måndags stannade jag kvar i Valbo över kvällen, gick en stund på Köpis och sedan åt jag mat hos farmor och farfar. Jag fick med mig en mössa, halsduk och ett par sulor att ha i mina nya klackar. I tisdags tog Frolle det lugnt, även jag. Hade sån huvudvärk att jag inte orkade rida ordentligt och hoppade därför över att rida på Exet. Igår var Frolleman skitfin från topp till tå, han var otroligt mjuk och spänstig. Men det var väll för att det hade regnat, han går konstigt nog extra bra då haha! Jag red inte så länge, mest lösgörande arbete. Skrittade fram en bra stund, plockade upp honom och red på en tjugo meters volt. Varierade med att rida rakt, flytta ut bakdelen och sedan rida som i en sluta på volten. Det blev han väldigt fin av. Sedan gjorde jag även några skrittpiruetter. I traven fortsatte jag jobbet på volten, flyttade ut rumpan för att han skulle lägga mer av energin på inner bak och ta i mer. Red växelvis rakt fram en bit innanför spåret, men huvudsakligen låg vi på volten. Även i galopp var volten basövningen. Här ville jag få en så "uppåt" och stark galopp som möjligt, vilket jag lyckades med genom att vara på honom att jobba upp sig med inner bakben. I början spände han sig lite och blev lite på tå, men efter en stund förstod han och jobbade på bra. Sedan lade jag fokusen på inridningarna i galopp. Jag strävade efter att ha honom så rak som möjligt och att han skulle gå ner till skritt några steg och sedan göra halt. Jag tänkte inte så mycket på om han "lyfte" mig eller inte, kände att det viktigaste var att han bara skulle göra en mjuk övergång och ställa sig bra i en bra form.

Jag är jättenöjd med hans prestation igår, det kändes väldigt bra! Nu återstår det att se hur han är ikväll, jag ska träna för Lena på klubben en sista gång innan helgen. Full rulle på tävlingssidan hela helgen, jag och Frolle startar sammanlagt 3 klasser - DM, förklass och elitomgångsklassen. Det kommer bli så roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar